Παρασκευή, 15 Ιουλίου 2011

Αδειάζει τελειώς το καλάθι της νοικοκυράς


Mε τη λίστα αγορών ανά χείρας και με σαφώς λιγότερα χρήματα στο πορτοφόλι τους, οι Έλληνες καταναλωτές στην Ελλάδα του μνημονίου προσπαθούν ματαίως να προσαρμοστούν στη νέα σκληρή τάξη πραγμάτων....
Έχοντας περιορίσει δραματικά από τους πρώτους κιόλας μήνες του 2010 τα έξοδα για διασκέδαση, ένδυση, υπόδηση και διακοπές, ήλπιζαν ότι θα μπορούσαν να τα βγάλουν πέρα με τα υπόλοιπα πάγια έξοδά τους για τρόφιμα, ποτά, ρεύμα, δάνεια, ενοίκιο κ.λπ. Ματαίως... Η πραγματικότητα τους διέψευσε, καθώς οι περικοπές σε μισθούς και συντάξεις δεν έχουν τελειωμό, ενώ το μέλλον όσο περνά ο καιρός διαγράφεται όλο και πιο ζοφερό.
Την ίδια ώρα, όλοι διαπιστώνουν ότι η κρίση δεν είναι περαστική, αλλά ήρθε για να μείνει. Οπότε, μετά τα έξοδα για ένδυση, υπόδηση και διακοπές, σειρά στις περικοπές έχει και το ευαίσθητο καλάθι της μέσης ελληνικής οικογένειας για αγορές από σούπερ μάρκετ, αρτοποιεία και λαϊκές αγορές.
Ως αποτέλεσμα πέρυσι οι πωλήσεις εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ κατέγραψαν έστω και οριακή υποχώρηση -πρώτη χρονιά όπου οι πωλήσεις εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο-, ενώ οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα χρήση κάνουν λόγο για πτώση σε ποσοστό άνω του 5%!
Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνονται και από πρόσφατη έρευνα της Focus Bari, από την οποία προκύπτει ότι ποσοστό 75% έχει περιορίσει ήδη τα έξοδά του για διασκέδαση, 69% για ένδυση και υπόδηση, 52% για διακοπές και ταξίδια, 46% για σούπερ μάρκετ, 39% για τρόφιμα - ποτά, 28% για έπιπλα, ενώ ποσοστό 23% μείωσε τις δαπάνες του για την τηλεφωνία, κινητή και σταθερή. Επίσης, ένας στους πέντε δηλώνει περιορισμό δαπανών σε έξοδα κίνησης, καλλυντικά, αγορά εντύπων και σε κατανάλωση νερού και ρεύματος.

Τα δύσκολα έπονται
Την ίδια ώρα, οι αρνητικές προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες διευρύνονται σημαντικά, στη δυσμενέστερη επίδοση του τελευταίου πενταμήνου και ο σχετικός δείκτης κατρακυλά στις -62,9 μονάδες (από -55,5).
Συγκεκριμένα, το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά αυξάνεται στο 76% (από 69%), ενώ μόλις 5% αναμένει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση. Οι σχετικοί δείκτες της Ε.Ε. και της ευρωζώνης διαμορφώνονται αντίστοιχα στις -6,1 και στις -5,8 μονάδες.
Φυσικό και επόμενο αυτής της κατάστασης είναι και το γεγονός ότι η πρόθεση για αποταμίευση βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, στις -73,7 μονάδες.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ποσοστό 87% των ελληνικών νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ το 12% την κρίνει αρκετά ή πολύ πιθανή. Σε νέα ιστορικά υψηλά διαμορφώνεται και ο δείκτης πρόβλεψης των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες, ο οποίος ανέρχεται στις 90,5 μονάδες, υποδηλώνοντας ότι οι Έλληνες καταναλωτές ομόφωνα πλέον αναμένουν άνοδο της ανεργίας εντός 12μήνου.
Έτσι, το 94% των νοικοκυριών περιμένει ελαφρά ή αισθητή αύξηση της ανεργίας, όταν οι αντίστοιχοι δείκτες στην Ε.Ε. και στην ευρωζώνη δεν μεταβάλλονται από τις +18,7 και τις +13,9 μονάδες.
Υπό αυτές τις συνθήκες, η βιομηχανία και το λιανεμπόριο αναζητούν τρόπους για να αντεπεξέλθουν στη νέα τάξη πραγμάτων, σε μια Ελλάδα όπου η κατανάλωση σε όλους ανεξαιρέτως τους κλάδους πνέει τα λοίσθια και φως στο τούνελ, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν φαίνεται.
Αντιθέτως, τα στοιχεία από την αγορά δείχνουν ξεκάθαρα πως το καλάθι της νοικοκυράς... φυλλορροεί, η στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας -το μερίδιο των οποίων ξεπερνά πλέον το 20%- είναι περισσότερο από δεδομένη, όπως και το γεγονός ότι οι καταναλωτές έχουν αυξήσει τις επισκέψεις τους στα σούπερ μάρκετ για τα καθημερινά ψώνια, περιορίζοντας στο ελάχιστο τις αγορές τους και αναζητώντας τις προσφορές που τρέχουν κάθε μέρα σε αυτά.
Ενδεικτικό είναι, άλλωστε, ότι σε ορισμένες κατηγορίες πάνω από το 40% των πωλήσεων πραγματοποιείται μέσω προωθητικών ενεργειών.
Euro2day

Δεν υπάρχουν σχόλια: